Doorgaan naar hoofdcontent

De wondere wereld van branding

Jaren heb ik mij verbaasd over het feit dat branding experts min of meer vrije hand krijgen van over het algemeen toch slimme ondernemers. Kijkend naar het eindresultaat had ik vaak de gedachte: "Is dit nou echt alles? Het ziet eruit als iets dat mijn bedrijf binnen een dag zou kunnen maken."

Toch bleken deze ondernemers er vaak veel geld voor over te hebben. Regelmatig enkele duizenden euro's meer dan wij voor eenzelfde resultaat zouden rekenen. En soms zelfs tienduizenden euro's meer. Hoe kan dat toch? Is de weg naar het resultaat dan echt zoveel waard? Of zit er er meer achter?

Het goede gevoel

In de feedback op design en websites gaat het vaak om het goede gevoel. Ik heb dat best wel eens als lastig ervaren. Want wat bedoel je dan precies met het goede gevoel? Zij het de gebruikte beelden, kleuren, typografie of teksten die het verkeerde gevoel oproepen? En wat is dan dat gevoel wat moet worden opgeroepen.

De kern

Bij die laatste vraag raak ik de kern. Opdrachtgevers kunnen wel aangeven dat er iets niet klopt. Maar vinden het lastig om te vertellen wat er veranderd moet worden zodat het wel klopt. In plaats van door te vragen naar beelden, design en kleur moet je kennelijk eerst een stapje terug. Wat is dan het gevoel dat men wel oproepen?

Merkidentiteit

Dit gevoel is de combinatie van waar je voor staat als bedrijf en hoe je de dingen doet. Vaak samengevat in de merkidentiteit van een bedrijf. De merkidentiteit omvat zaken als missie, visie, kernwaarden, merkpersoonlijkheid, merkbelofte en positionering zijn allemaal zaken waarmee je dat gevoel kunt 'vatten'.

Branding strategie

Stapje terug

Als opdrachtgevers het daarom hebben over 'het goede gevoel' of 'de juiste uitstraling' ontbreekt hoogstwaarschijnlijk de branding van het bedrijf. Het loont dan de moeite om eerst een stapje terug te doen en de juiste vragen te stellen.

Identiteit vaststellen

Het vaststellen van de identiteit kan een moeizaam proces zijn. Ondernemers zijn ooit met een droom of visie begonnen, maar staan inmiddels verder van de realiteit af. Nieuwe medewerkers, partners of markten hebben de identiteit van het bedrijf veranderd. De identiteit moet opnieuw worden vastgesteld dus. Eenmaal vastgesteld, verloopt de volgende stap in het branding proces een stuk vlotter.

Merkidentiteit vertalen

Designers weten als geen ander identiteit te vertalen naar de juiste beelden, kleuren, typografie en zelfs webdesign en navigatie. Begin hier echt niet zelf aan maar een professionele ontwerper een brand book voor je samen te stellen. In een brandbook leg je vast hoe je logo kan worden gebruikt. Welke kleuren en beelden het best passend zijn en welk lettertype moet worden gebruikt. 

Relatie tussen branding en marketing

Een brand book is meer dan een huisstijl Het legt de relatie tussen merkidentiteit en de uiterlijke verschijningsvorm daarvan. Het roept het juiste gevoel op....

Marketing strategie

Branding en je brand boek helpen je bij de implementatie van je marketing strategie. Hoe moet je website eruit zien, wat is content strategie en op welke wijze kan je adverteren op social media. Allemaal noodzakelijke activiteiten om je merk op de kaart te zetten. Maar dan wel op een herkenbare en onderscheidende manier!

In 3 stappen de ultieme brandingstrategie

Op onze website heb ik deze stappen verder uitgewerkt en toelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden. Lees het blog "Wat is Branding? In 3 stappen de ultieme branding strategie!" en ga op een praktische manier aan de slag met je merk. Maak werk van je merk dus. Op deze website vind je nog meer informatie over branding.

Reageren?

Heb je mij het lezen van dit artikel iets toe te voegen of heb je vragen? Laat het mij weten en laat je reactie achter.

Reacties